2025

TURZÁK, T. – TELEKOVÁ, R. 2025 Kapitoly z pedagogickej diagnostiky žiaka a jeho rodiny. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2025. 212 s. ISBN 978-80-558-2310-2.
Vysokoškolská učebnica sa zameriava na rozšírenie poznatkov z oblasti pedagogickej diagnostiky žiaka a jeho rodinného prostredia. Je určená pre učiteľov a budúcich učiteľov, ktorí chcú prehĺbiť svoje porozumenie procesom diagnostikovania v pedagogickej praxi. Učebnica vedie čitateľa k pochopeniu predmetu pedagogickej diagnostiky, jej základných pojmov a metód, pričom rozvíja schopnosť správne projektovať a realizovať priebežnú aj celkovú diagnostiku. Dôležitou súčasťou je aj kapitola o pedagogickej diagnostike rodiny, ktorá rozširuje pohľad na výchovno-vzdelávacie pôsobenie učiteľa v kontexte rodinného prostredia žiaka. Text prepája teoretické poznatky so zahraničnými prístupmi a prispieva k rozšíreniu odborných perspektív učiteľov a budúcich učiteľov v praxi. Publikácia je výsledok dlhodobého vedeckého záujmu autorov a predstavuje príspevok k riešeniu výskumnej úlohy VEGA 1/0087/25 Profesijná zdatnosť učiteľov
a vychovávateľov pre prácu s rodinou.

SENDER, B. 2025. ARTE-FILE: Podporný artefiletický program pre žiakov stredných škôl s vývinovými poruchami učenia. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2025. 87 s. ISBN 978-80-558-2303-4.
Publikácia sa zameriava na podporu žiakov stredných škôl s vývinovými poruchami učenia prostredníctvom metodickej príručky ARTE-FILE – Podporný artefiletický program pre žiakov stredných škôl s vývinovými poruchami učenia. Uvedená príručka reaguje na špecifické potreby týchto žiakov, pre ktorých prechod na strednú školu predstavuje významnú, no často náročnú etapu vzdelávacej dráhy. Okrem ťažkostí v oblastiach, ako sú čítanie s porozumením, písanie, organizácia práce či sústredenie, sa u nich často objavujú aj emocionálne a behaviorálne problémy, ktoré si vyžadujú komplexný, citlivý a tvorivý prístup. Program ARTE-FILE ponúka inovatívnu metódu podpory založenú na princípoch artefiletiky, ktorá využíva umelecké a tvorivé činnosti ako nástroj rozvoja osobnosti, sociálnych zručností, emocionálnej inteligencie a sebapoznania. Názov programu spája umelecký prístup (arte) s procesom triedenia a spracovania vnútorného prežívania (file), čím symbolizuje cestu žiaka k reflexii a osobnému rastu. Program pozostáva z dvanástich tematicky zameraných lekcií, ktoré obsahujú metodické usmernenia, návrhy aktivít a pracovné listy vytvorené v zrozumiteľnej, vizuálne prístupnej podobe pre žiakov s vývinovými poruchami učenia. Každá lekcia podporuje bezpečné tvorivé prostredie, reflektívny proces a rozvoj autonómie žiakov. Dôraz sa kladie na multisenzorické učenie, vizuálnu podporu, metaforu a symbolické myslenie, ktoré umožňujú neurodivergentným žiakom nachádzať alternatívne spôsoby vyjadrenia a porozumenia. Cieľom publikácie je ponúknuť komplexný, inkluzívny a tvorivý nástroj, ktorý podporuje nielen vzdelávanie, ale aj emocionálnu pohodu, sebareflexiu a sociálne prepojenie žiakov s vývinovými poruchami učenia. ARTE-FILE predstavuje cestu, ktorá prepája umenie, pedagogiku a ľudskosť – cestu k prijatiu, rastu a objavovaniu vlastného potenciálu.

MENDELOVÁ, E. – GUŽÍKOVÁ, L. 2025. Rodina a jej partnerstvo so školou. 1. vydanie. Nitra : Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 218 s. ISBN 978-80-558-2318-8.
Elektronickú publikáciu si môžete stiahnuť tu.
Vedecká monografia sa zameriava na analýzu partnerstva rodiny a školy v reflexii zmien súčasnej spoločnosti. Popisuje demografické, sociokultúrne a ekonomické faktory determinujúce súčasnú rodinu a rodičovstvo a následne aj ich partnerstvo so školou. Autorky prezentujú partnerstvo rodiny a školy ako nevyhnutnú súčasť edukačnej reality, pričom zdôrazňujú úlohu školy, učiteľa a rodiny ako rovnocenných partnerov v procese výchovy a vzdelávania dieťaťa. V empirickej rovine sú v monografii prezentované výskumné zistenia, ktoré potvrdzujú súvislosť medzi socioekonomickým statusom rodiny a úrovňou partnerstva so školou. Výsledky výskumu poukazujú na signifikantné prepojenia medzi indikátormi socioekonomického statusu – vzdelaním, profesiou a príjmom rodičov – a mierou ich zapojenia do školského prostredia, ako aj na konkrétne očakávania a bariéry v spolupráci so školou. Monografia je výsledkom riešenia projektov VEGA 1/0087/25 s názvom Profesijná zdatnosť učiteľov a vychovávateľov pre prácu s rodinou a projektu UGA č. V/5/2025 s názvom Súčasní rodičia a ich vzťah ku škole a k vzdelávacím výsledkom žiakov. Publikácia je určená odborníkom z oblasti pedagogiky a príbuzných disciplín, študentom učiteľstva, učiteľom, špeciálnym pedagógom a všetkým, ktorí sa zaoberajú otázkami vzťahu rodiny a školy v súčasnej edukačnej realite.

ŽOVINEC, E. – SENDER, B. – GATIAL, V. – FICZERE, A. 2025. Dyslexia a vývinové poruchy učenia na strednej škole. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, 2025. 290 s. ISBN 978-80-558-2302-7.
Publikácia sa zameriava na problematiku vzdelávania stredoškolákov s vývinovými poruchami učenia, najmä s dyslexiou, a reaguje na nedostatok odborných zdrojov, ktoré by systematicky riešili potreby tejto skupiny žiakov na úrovni stredných škôl. V kontexte meniaceho sa vzdelávacieho prostredia, digitalizácie, nástupu umelej inteligencie a nových požiadaviek trhu práce publikácia analyzuje špecifiká generácie Z, jej výzvy v oblasti učenia, motivácie a psychického prežívania. Zdôrazňuje potrebu individualizovaného prístupu, rozvoja metakognitívnych zručností a využívania moderných technológií ako podporného nástroja vo vzdelávaní žiakov s poruchami učenia. Osobitnú pozornosť venuje diagnostike a reedukácii žiakov s dyslexiou, so zreteľom na ich kognitívne, emocionálne a sociálne špecifiká v období dospievania. Zároveň ponúka inovatívne metodiky a praktické odporúčania pre špeciálnych pedagógov, školských psychológov a učiteľov, vrátane prístupov k výučbe cudzích jazykov. Publikácia reflektuje aktuálne výskumy a trendy v oblasti špeciálnej pedagogiky a psychológie a zároveň upozorňuje na širšie spoločenské výzvy, ako sú digitalizácia, automatizácia pracovného trhu či odliv talentov zo Slovenska. Je výsledkom spolupráce odborníkov z troch pracovísk Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Cieľom publikácie je prispieť k rozvoju inkluzívneho vzdelávania, odbornej reflexie a efektívnych podporných opatrení, ktoré umožnia žiakom s dyslexiou úspešne dokončiť stredoškolské štúdium a plnohodnotne sa uplatniť v spoločnosti.

HOLLÁ, K. – SENDER, B. 2025. Odborné činnosti sociálneho pedagóga. 1. vyd. Nitra: UKF, 374 s. ISBN 978-80-558-2262-4.
Publikácia predstavuje vysokoškolskú učebnicu, ktorá systematicky spracúva kľúčové odborné činnosti sociálneho pedagóga so zameraním na jeho pôsobenie najmä v školskom prostredí. Autorky poskytujú teoretické východiská a metodické usmernenia pre realizáciu diagnostickej, konzultačnej, poradenskej, preventívnej a intervenčnej práce sociálneho pedagóga. Osobitná pozornosť je venovaná plánovaniu, realizácii a evaluácii odborných činností, ako aj vedeniu dokumentácie a spolupráci s rodinou, školou a komunitou. Cieľom vysokoškolskej učebnice je poskytnúť študentom učebný zdroj, ktorý podporuje ich akademický a odborný rozvoj. Osobitná pozornosť bola venovaná zladeniu obsahu učebnice s potrebami študijných programov, aby sa zabezpečila jej využiteľnosť v praxi. Procesy a nástroje súvisiace s tvorbou tejto učebnice boli orientované na sledovanie aktuálnosti tém, relevantnosti obsahu a dostupnosti pre študentov učiteľstva a pedagogických vied. Publikácia je určená predovšetkým študentom študijného programu Špeciálna pedagogika, sociálna pedagogika a manažment vzdelávania a zároveň poskytuje užitočné poznatky aj pre prax sociálnej práce a príbuzných disciplín.