Publikácie

2023

ŽOVINEC, E. – DUCHOVIČOVÁ, J. a kol. (2023). Špeciálna pedagogika 1: kompendium nitrianskej špeciálnej pedagogiky. PF UKF v Nitre. 218 s. ISBN 978-80-558-2099-6. Špeciálna pedagogika I. s. 1-39

Vysokoškolská učebnica Špeciálna pedagogika I, ktorú vytvoril kolektív autorov doc. PaedDr. Erik Žovinec, PhD., prof. PaedDr. Jana Duchovičová, PhD., PaedDr. Alexandra Pavličková, PhD., PaedDr. Barbora Sender, PhD., PaedDr. Jana Balážová, PhD., Mgr. Kristína Bielčiková, PhD., Mgr. et Mgr. Monika Pavelová a PhDr. et Mgr. Gabriela Erhardtová je spoločným dielom určeným pre pregraduálnu prípravu špeciálnych pedagógov, logopédov, školských psychológov a iné pomáhajúce profesie. Publikácia obsahuje 8 kapitol a mapuje konceptuálne premeny a posun teoretických východísk od špeciálnej pedagogiky k inkluzívnemu vzdelávaniu. Publikácia bola koncipovaná tak, aby prepájala znalosti potrebné pre prácu špeciálneho pedagóga v 21. storočí. Publikácia ako prvá reflektuje nové legislatívne rámce vzdelávania a výchovy žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Podrobne mapuje podporné opatrenia, a to nielen v Slovenskom kontexte. Autori sú spojení s praxou pedagogicko-psychologického poradenstva a okrem teórie o špeciálnopedagogických javoch a procesoch čitateľ nájde aj množstvo námetov pre prax uplatniteľných v rôznych typoch škôl a poradenstve. Publikácia podrobne vysvetľuje úpravy, modifikácie a adaptácie pre žiakov s ŠVVP vo vzdelávacom procese. Úvod písala aj umelá inteligencia a recenzentami publikácie boli prof. PaedDr. Vladimír Klein, PhD. a prof. PhDr. Peter Seidler, CSc., ktorému je publikácia aj venovaná pri príležitosti jeho životného jubilea.

GUŽÍKOVÁ, L. (ed). 2023. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie doktorandov EDUCA  XVIII: „Diverzita ako impulz pre pedagogické vedy“. Nitra: UKF. 130 s. ISBN 978-80-558-2061-3.

Publikácia je výstupom medzinárodnej vedeckej konferencie, ktorá sa uskutočnila 4.5.2023 na pôde Katedry pedagogiky PF UKF v Nitre nadväzujúc na tradíciu predchádzajúcich ročníkov.

Publikovaný zborník ako výsledok vedeckej konferencie zahŕňa príspevky ponímajúce diverzitu v rozmanitých intenciách vedecko-výskumnej pozornosti. Téma diverzity dostala do centra pozornosti rozmanitosť v rôznych oblastiach edukácie a spoločenského života, diverzitu z pohľadu hodnôt, kultúry, etnicity, náboženstva, či akéhokoľvek znevýhodnenia.

Vybrané štúdie prezentované na konferencii budú publikované vo vedecko-pedagogickom časopise The Slavonic Pedagogical Studies Journal, z uvedeného dôvodu sú v zborníku uvedené len abstrakty a kľúčové slová jednotlivých príspevkov (dostupné na odkaze <http://www.pegasjournal.eu/issue-n2-vol.12-2023.html>. Súčasťou zborníka sú aj príspevky študentov, ktorí boli ocenení v Študentskej vedeckej, odbornej a umeleckej činnosti.

GUNIŠOVÁ, D. 2023. Vybrané kapitoly z komunikácie. Nitra: UKF, 2023, 107 s., ISBN 978-80-558-2033-0.

Cieľom publikácie je analyzovať oblasť komunikácie a komunikačných schopností. Vymedzuje a opisuje vybrané problematiky komunikácie, s ktorými študent prichádza najčastejšie do styku (pri štúdiu, pri výmenných pobytoch do zahraničia, pri bežnej komunikácii s učiteľmi, lektormi, pracovníkmi na praxi). Text je rozdelený do siedmich kapitol, ktoré z nášho pohľadu predstavujú výber najpodstatnejších problematík komunikácie s prihliadnutím na  interkultúrne prvky.

HOLLÁ, K. a kol. 2023. C.Y.B.E.R. metodická príručka k prevencii kyberagresie. Nitra : PF UKF. 323 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/cyber/

Prevencia kyberagresie je rozhodujúca pre zabezpečenie toho, aby deti dosiahli svoj plný potenciál. Školy a školské zariadenia oplývajú jedinečnou príležitosťou osloviť veľký počet detí, ktoré riešia online ohrozenia a prechádzajú nástrahami kyberagresie, tým, že poskytnú inovatívne a systematické intervencie v oblasti kyberagresie. Môže byť nimi podpora pozitívneho využívania technológií a informovanie žiakov a rodičov o jednotlivých úskaliach prostredníctvom seminárov, besied a workshopov. Za kľúčovú v oblasti prevencie považujeme, okrem vyššie uvedeného, systematickú prácu so žiakmi za účelom rozvoja kritického myslenia, posilňovania schopnosti odhaliť manipuláciu v online priestore, ako aj posilňovania asertívneho správania, empatie, akceptácie, rozvíjania spolupráce, upevňovania zdravého sebavedomia, sebaobrazu a sebaúcty a komunikovania emócií. Naplnenie uvedených atribútov systematickej činnosti možno prostredníctvom metodickej príručky C.Y.B.E.R., ktorej zámerom je prostredníctvom piatich kľúčových oblastí aktivizovať dospievajúceho k rozvoju kognitívnych funkcií, sebapoňatia a sebaúcty, behaviorálnych funkcií, emocionalizácie a reziliencie ako prevencie kyberagresie.

BIELČIKOVÁ, K. – HOLLÁ, K. 2023. Intervenčný program rozvoja mediálnej a digitálnej gramotnosti – Mediálny gramotník pre žiakov základných škôl. 114 s. Dostupné z: https://www.cyber.pf.ukf.sk/medialny-gramotnik/

Sociálne médiá ponúkajú nové možnosti komunikácie a interakcie ďaleko za hranicami toho, čo bolo možné len pred niekoľkými rokmi. Len málo ľudí je však pripravených efektívne sa pohybovať v online priestore. Tento globálny deficit mediálnej a digitálnej gramotnosti poukazuje na kritický faktor vysvetľujúci rozšírenú vieru v online dezinformácie. Okrem nepravdivých informácií sú predovšetkým deti vystavené rôznym online hrozbám. Digitálna závislosť, diskriminácia, nenávistné prejavy, manipulatívne obsahy, kyberagresia, kyberšikanovanie, sexting, kybergrooming sú príklady ohrození, ktoré nachádzajú úrodnú pôdu v rámci sociálnych médií.

Na tento účel bol vyvinutý intervenčný program, ktorý je zameraný na rozvoj mediálnej a digitálnej gramotnosti. To, čo tvorí program, sú intervenčné stratégie a metódy, ktoré sú zamerané na dosiahnutie cieľov programu. Pridanou hodnotou intervenčného programu nie je len rozvíjanie mediálnej a digitálnej gramotnosti, ale zároveň podpora bezpečného používania internetu tým, že žiak je edukovaný o ochrane pred online ohrozeniami, akými sú kyberagresia, kyberšikanovanie, sexting a kybergrooming.

HOLLÁ, K. – BIELČIKOVÁ, K. 2023. Mediálna výchova a kyberohrozenia. Nitra: PF UKF, 164 s. ISBN 978-80-558-2097-2, online, dostupné na: https://www.cyber.pf.ukf.sk/kyberagresia/

Vysokoškolská učebnica je určená študentom v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy. prináša informácie o médiách, ich vplyve na deti a mládež, účinkoch, vrátane tých, ktoré na jednotlivca pôsobia cez rôzne dezinformácie a hoaxy. Upozorňuje na prínos médií pre jednotlivca, ale aj rôzne ohrozenia, s ktorými je možné sa každodenne stretnúť cez škodlivú a nehodnotnú zábavu, zavádzajúce správy, manipuláciu v reklame a pod. Mediálna výchova ako súčasť pregraduálneho vzdelávania poskytuje študentom učiteľstva a pedagogických vied zručnosti a know how, aby boli sebavedomí a kompetentní v práci s digitálnymi a sociálnymi médiami a digitálnymi zdrojmi. Osobitná pozornosť je venovaná nebezpečenstvám médií pre jednotlivca a spoločnosť, ochrany deti v digitálnom priestore, možnostiam prevencie, prostredníctvom rozvíjania kritického myslenia a rozvoja mediálnej a digitálnej gramotnosti.

Mediálnu edukáciu študentov v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy považujeme jednak za potrebnú pre rozvoj ich osobnostného a profesijného smerovania, ako aj nevyhnutnú pri predchádzaní rôznym kybernetickým ohrozeniam, s ktorými sú konfrontovaní tak študenti vysokých škôl, ako aj generácie detí, ktoré budú edukovať.

ŽIDOVÁ, M. – HOLLÁ, K. 2023. Ohrozenia detí na internete – čo by mali rodičia vedieť. – Nitra : UKF, 2023. – 56 s. Dostupné na: https://www.cyber.pf.ukf.sk/pre-rodicov/

Príručka pre rodičov sa zameriava na nebezpečné javy na internete, ktoré sú realizované medzi deťmi, ako je kyberagresia, kyberšikanovanie, body shaming a online výzvy. Osobitná pozornosť je venovaná ohrozeniam detí na internete zo strany dospelých – kybergrooming, kyberprenasledovanie, kybernetické násilie na dievčatách a sextortion. Súčasťou príručky sú niektoré vybrané pravidlá pre deti vo veku 10, 15 a 18 rokov, ktoré nepovažujeme za striktné a pri  ich uplatňovaní odporúčame vychádzať zo špecifík rodinného prostredia a osobnosti dieťaťa.

HOLLÁ, K. 2023. Praktická príprava budúcich pedagogických a odborných zamestnancov: portfólio a reflexívny denník praxe 1. pre študentov špeciálnej pedagogiky, vychovávateľstva a manažmantu vzdelávania, 1. vyd. – Nitra : UKF, 2023. – 86 s. – ISBN 978-80-558-1971-6.

Prax je kľúčovým faktorom vo vzdelávaní. Je jednou z najdôležitejších etáp v rámci pregraduálnej edukácie študentov. Zámerom publikácie je prostredníctvom informácií a metodických pokynov vysvetliť a objasniť študentom študijného programu Špeciálna pedagogika, vychovávateľstvo a manažment vzdelávania podstatu organizácie a realizácie jednotlivých typov pedagogických praxí, prostredníctvom ktorých môžu získať potrebné praktické zručnosti na výkon pedagogickej a odbornej činnosti v školách a školských zariadeniach. Publikácia objasňuje náležitostí povinných praxí (Hospitačno-asistentskú prax I., Hospitačno-asistentskú prax II., Asistentskú prax, Dobrovoľnícku prax I., Dobrovoľnícku prax II.) a voliteľných praxí (Dobrovoľníckej praxe III. a Pedagogickú prax v škole v prírode).

HOLLÁ, K. 2023. Praktická príprava budúcich pedagogických a odborných zamestnancov : portfólio areflexívny denník praxe 2. pre študentov špeciálnej pedagogiky, sociálnej pedagogiky a manažmentu vzdelávania. 1. vyd. – Nitra : UKF, 2023. – 62 s. – ISBN 978-80-558-1973-0.

Pedagogická prax zohráva mimoriadne dôležitú úlohu pri formovaní študentov, budúcich pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, pretože ich pripravuje na profesijnú dráhu prostredníctvom série aktivít a činností, ktoré prebiehajú v školách a školských zariadeniach v závislosti od zamerania. Študijný program Špeciálna pedagogika, sociálna pedagogika a manažment vzdelávania pripravuje absolventov na výkon jednotlivých kategórií a podkategórií pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Zámerom publikácie je prostredníctvom informácií a metodických pokynov vysvetliť a objasniť študentom študijného programu Špeciálna pedagogika, sociálna pedagogika a manažment vzdelávania podstatu organizácie a realizácie jednotlivých typov pedagogických praxí, pedagogických a odborných činností, prostredníctvom ktorých môžu študenti získať potrebné praktické zručnosti na výkon špeciálno-pedagogických, sociálno-pedagogických aktivít, riadiacich pedagogických a odborných pozícií v školách a školských zariadeniach. V nadväznosti na uvedené publikácia  objasňuje náležitostí povinných praxí, a to špeciálno-pedagogickú prax realizovanú v bežných základných školách; sociálno-pedagogickú prax a súvislú prax integrujúcu špeciálno-pedagogickú zložku praxe, sociálno-pedagogickú a riadiacu zložku praxe pod vedením vedúceho pedagogického alebo vedúceho odborného zamestnanca.

2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011