2024

KOLLÁROVÁ, D. – BORBÁŠOVÁ, K. 2024. Od literárnej komunikácie k tolerancii a rešpektu. 1. vyd. Hlohovec: OZ AVČ, 64 s. ISBN 978-80-974889-0-1.
Odborno-metodická publikácia prináša učiteľom a vychovávateľom prehľad tých literárnych textov z čítaniek pre 1. stupeň ZŠ, v ktorých sú vyjadrené prostredníctvom literárnych hrdinov prosociálne vzory správania. V úvodnej časti publikácie nájde čitateľ objasnenie prienikov literárneho textu a prosociálnej výchovy s dôrazom na utváranie hodnotového systému žiakov a výchovu charakteru. Ťažisko publikácie tvorí presná identifikácia literárnych textov z čítaniek jednotlivých ročníkov primárneho stupňa vzdelávania v prehľadnom tabuľkovom zobrazení, v ktorých sa nachádzajú znaky vhodného aj nevhodného prosociálneho správania a konania protagonistov. Čitateľ tu tiež nájde krátke anotácie všetkých textov s príkladom negatívnym, alebo pozitívnym vzorom správania, čo mu môže pomôcť rýchlo sa orientovať a inšpirovať konkrétnym literárnym textom pri riešení problémovej výchovnej situácie v škole (klamstvo, lakomstvo, vysmievanie, predbiehanie, ale aj pomoc, súdržnosť, vďačnosť a pod.).

KOLLÁROVÁ, D. – MELIŠEKOVÁ DOJČANOVÁ, A. 2024. Aktivizujúce metódy vo vyučovaní ako podpora komunikačných zručností žiakov. 1. vyd. Hlohovec: OZ AVČ, 72 s. ISBN 978-80-570-5945-5.
Odborno-metodická publikácia upriamuje pozornosť na rozvoj komunikačných zručností žiakov vo vyučovaní prostredníctvom aktivizujúcich metód. Čitateľ v nej nájde teoretické vymedzenie aktivizujúcich metód, vrátane techník rolových hier v súčinnosti s literárnym textom. V publikácii sú tiež konkrétne námety na uplatnenie aktivizujúcich metód pre 1. aj 2. stupeň základnej školy, s dôrazom na vzdelávacie štandardy. Autorky v publikácii uvádzajú, ako môžeme aktivizujúcimi metódami učiť žiaka cielene vnímať, podnecovať jeho pozornosť, stimulovať jeho predstavivosť, myslenie a reč v globálnych súvislostiach. Keďže komunikačné zručnosti, ktoré sú súčasťou sociálnych zručností, sú využívané vo všetkých sférach pracovných činností a determinujú efektívnu komunikáciu s cieľom (po)rozumieť si, autorky zaradili do poslednej časti publikácie aj kapitolu o faktoroch podmieňujúcich komunikáciu.

HRKOTÁČOVÁ, N. – DUCHOVIČOVÁ, J. – KIČKOVÁ, A. (2024) Viktor Gustáv Vogel von Friesenhof: Rakúsky diplomat v Brodzanoch. Dejepisná čítanka pre stredné školy [online]. Bratislava : Raabe [cit. 2024-11-12]. 34 s. ISBN 978-80-8140-988-2. Dostupné na: https://raabe.digital/preview/Index.html#p=1
Objavte vďaka tejto dejepisnej čítanke podstatu životného príbehu Viktora Gustáva Vogela von Friesenhofa a fascinujúci svet histórie. Na pozadí rôznych dejinných udalostí sa zoznámite s kľúčovými udalosťami z barónovho života a jeho bezprostredným okolím. Každá kapitola je plná zaujímavých príbehov, fotografií, otázok, úloh a nevšedností. Publikácia je primárne určená študentom stredných škôl, po úprave ju možno aplikovať i do výučby na základných školách. Táto dejepisná čítanka disponuje aj digitálnou podobou na trvalom odkaze: https://viktorovacitanka.webnode.sk/
V digitálnej podobe nájde využitie rovnako tak u študentov základných, stredných, vysokých škôl, ako aj u budúcich a súčasných pedagógov. Jej súčasťou je prezentácia modelových vyučovacích hodín overených v pedagogickej praxi, ktorá sa môže stať významným zdrojom inšpirácie pri začleňovaní tejto publikácie do výučby predmetu dejepis.

TURZÍK, J. 2023. Socioterapia v reflexiách andragogickej teórie a praxe. Nitra: UKF, 2023, 74 s., ISBN 978-80-558-2106-1.
Socioterapia predstavuje terapeutický prístup, ktorý sa vo vzťahu k andragogike vyznačuje najmä svojím zameraním na povznesenie sociálnych a emocionálnych aspektov edukácie. Prostredníctvom skupinových aktivít a činností napomáha edukantom rozvíjať zručnosti v oblasti komunikácie, kooperácie a empatie, ktoré sú nevyhnutné pre ich osobnostný rast a rozvoj. Vytváraním bezpečného, otvoreného a podporného edukačného prostredia socioterapia umožňuje edukantom poznávať unikátne perspektívy života, prezentovať svoje vlastné skúsenosti, učiť sa z nich a budovať tak slobodné a obohacujúce vzťahy. Socioterapia má potenciál riešiť širšie sociálne problémy edukantov, nerovnosť medzi nimi aj sociálnu marginalizáciu. Nie však z pozície autority, ale nástroja vhodného na nápravu vzťahov. V tejto vysokoškolskej učebnici Vám v troch samostatných kapitolách ozrejmíme podobu tohto terapeutického prístupu.